Postgraduaatsopleiding Erfgoed en samenleving
Dit postgraduaat komt tegemoet aan de talrijke uitdagingen waar de erfgoedsector in de superdiverse samenleving voor staat en richt zich tot huidige en toekomstige professionals uit de brede erfgoedsector. Interdisciplinariteit staat centraal en er wordt specifiek ingezet op drie pijlers: Erfgoed in de digitale wereld, Erfgoed en publiek en Erfgoed en politiek.
postgraduaatsopleiding
1 jaar 45 studiepunten
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pieter-Jan Maes
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Julie Birkholz
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristin Van Damme
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kris Rutten
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Berber Bevernage
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Georges Martyn
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Koen Aerts
|
15
|
|
Opleidingscompetenties
- Grondige kennis hebben van de historische en actuele debatten over erfgoed en de rol van erfgoed in de samenleving
- De rol van erfgoed in de samenleving kritisch kunnen duiden en interpreteren
- Actuele ontwikkelingen in de omgang met erfgoed kunnen herkennen en contextualiseren op lokaal, regionaal, nationaal en internationaal vlak.
- Grondig inzicht hebben in de manieren waarop individuen, gemeenschappen en groepen zich binnen de samenleving tot erfgoed verhouden
- Geactualiseerd inzicht hebben in ethische en juridische vraagstukken over de rol van erfgoed in de samenleving
- Een beargumenteerde ethisch-juridische bijdrage kunnen leveren aan de debatten over de rol van erfgoed in de samenleving
- Grondige kennis en inzicht hebben in het brede scala aan groepen en gemeenschappen in de hyperdiverse samenleving en hun participatieve omgang met erfgoed stimuleren en faciliteren
- Geactualiseerde en vernieuwende inzichten hebben in culturele geletterdheid, publieksparticipatie en meerstemmige, inclusieve communicatie over erfgoed in de samenleving
- Strategieën ontwikkelen om rond erfgoed duurzame relaties aan te gaan met een superdivers publiek, deze relaties uit te bouwen en te consolideren
- In staat zijn om innovatieve trajecten van meerstemmige, inclusieve communicatie, culturele geletterdheid en publieksparticipatie over erfgoed in de samenleving te bedenken, formuleren, en implementeren
- Onderzoeksmatig en toegepast gebruik kunnen maken van kwantitatieve en kwalitatieve data over erfgoed in de samenleving
- Grondig inzicht hebben in mogelijkheden en uitdagingen van digitalisering en digitale ontsluiting van materieel en immaterieel erfgoed, alsook van de archivering en ontsluiting van digitaal erfgoed
- Passende strategieën bedenken, formuleren, uitwerken en implementeren voor innovatieve trajecten van digitalisering van erfgoed en digitaal erfgoed, met oog voor diverse stakeholders, partners, gebruikers en een gevarieerd doelpubliek
- Blijvend een interdisciplinaire, multiperspectivistische visies ontwikkelen over de rol van erfgoed binnen steeds transformerende samenlevingscontexten
- Gericht, kritisch, meerstemmig en inclusief adviseren van strategische en toekomstgerichte keuzes in de ontsluiting en valorisatie van bestaande erfgoedcollecties, alsook in staat zijn aanbevelingen te formuleren voor het proactief detecteren, identificeren, verwerven en valoriseren van toekomstige materiële, immateriële en digitale erfgoedcollecties